Innovaatiojohtaminen.
Ajatus lähtee liikkeelle Pascalen (1999) kompleksisuusteoriasta johtamasta
innovaatioprosessin ensimmäisestä periaatteesta, että tasapainotila on yhtä
kuin kuolema. Pysymällä liikkeellä yritykset saavuttavat stabiliteetin alati
muuttuvassa yritysmaailmassa. Muutos on hyväksi, jos kaikki muukin ympärillä
muuttuu. Jos yrityksesi pysähtyy muiden jatkaessa liikkumista ja muuttumista,
yrityksesi jää jalkoihin. Tätä aihetta ja teoriaa ovat käsitelleet Glegg ja
kumppanit laajemminkin kirjassaan Managing & Organizations (2009, 379 -380).
Innovaation he ovat määritelleet uuden prosessin tai tuotteen/palvelun
luomisena, jolla on vaikutusta yrityksen toimintatapaan. Innovaation ei kuitenkaan
tarvitse aina olla täysin uusi ja maata mullistava, vaan se voi olla myös
yrityksen vanhaan toimintaan pohjautuva, mutta olennaisesti paranneltu tuote
tai prosessi (lähde: http://www.stat.fi/meta/kas/innovaatio.html).
Innovaatiojohtamisen teemaan liittyen luennolla oli puhetta, että innovaatioprosessi
kuuluu yrityksen pääprosesseihin ja sitä tulisi johtaa. Ja kun yrityksen innovaatioita
johdetaan, silloin johdetaan paitsi itse innovaatioprosessia myös ihmisiä,
resursseja, rahoitusta ja verkostoja. Huomiota kiinnitetään myös strategian
visiointiin ja ennen kaikkea organisaation sisäiseen yhdessä oppimiseen.
Innovaatiojohtaminen onkin näin määriteltynä melko kokonaisvaltaista
johtamista.
Luennolla
oli jälleen mukana vierailija yritysmaailmasta, tällä kertaa Mikko Laakkonen,
toimitusjohtaja ja osakas perheyrityksestä nimeltä Hydroline. Hän johdatteli
meidät muutosjohtamisen aiheen pariin. Ilmoille nousikin heti puheenvuoron
aluksi ajatus siitä, että onko tänä päivänä enää muunlaista johtamista olemassakaan
kuin muutosjohtaminen, sillä muutos on tämän päivän yritysmaailman tosiasia. Ja
muutosta tapahtuu aina vain kiihtyvässä tahdissa. Ajatus on relevantti, sillä maailma
muuttuu, kilpailu kiristyy jatkuvasti muun muassa globalisaation seurauksena,
kustannuspaineet kasvavat ja teknologia kehittyy. Paikallaan pysymällä ei
yksinkertaisesti selviä, vaikka muutos onkin hankalaa ja muutosvastarinta niin
usein ihmisten ensimmäinen reaktio uuteen tilanteeseen. Johtajuuteen liittyen puheenvuorossa
painottui ennen kaikkea se, että johtajuus on tekoja, eikä niinkään ansaittu
asema. Tai näin ainakin Hydrolinella ajatellaan. Ja hyvähän tuo ajatus on.
Muutoksen tulisikin lähteä liikkeelle ennen kaikkea johtajasta. Johtajan tehtävänä
on kulkea joukon etunenässä ja osoittaa suunta, johon yritystoimintaa viedään,
ja toimia yhtä lailla toiminnan toteuttajana kuin muidenkin työntekijöiden. Esimiehen
myönteinen asenne ja kannustus lisäävät työntekijöiden menestystä. Johtajuuden ei
näin ollen tulisi olla pöydän takana tuolilla mukavasti istuskelua ja
työntekijöille kaukaa ohjeiden ja käskyjen huutelua. Tai voihan se sitäkin
olla, mutta saako sillä mitään positiivista reaktiota aikaan työntekijöissä, se
onkin aivan toinen kysymys.
Kukapa
meistä sitten ei olisi joskus kohdannut muutosta? Kun kohtasit muutostilanteen,
millainen oli sinun ensimmäinen reaktiosi? Seurasitko tilannetta kauempaa ja
katsoit tarkkailijan tavoin, mitä tässä uudessa tilanteessa tuleman pitää? Vai
olitko kriitikon tavoin heti lyttäämässä uuden idean, että väärinhän tuo on
tehty, ei siinä ole mitään järkeä? Kenties seurasit tilannetta kyynikkona mutisten
vierustoverille, että pieleen se menee kumminkin? Vai hyppäsitkö innostujana
heti mukaan muutoksen virtaan ja jopa edesautoit muutoksen tapahtumista? Tunnistitko
itsesi jostakin näistä muutoksen rooleista? Meidän kirjoitusporukasta löytyy
kaksi tarkkailijaa ja yksi kriitikko. Muutoksen eteneminen ei olisi kovin
vahvoilla meidän tiimissämme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti