Johtamisteorioiden
puitteissa käsiteltiin piirreteorioita, johtamiskäyttäytymistä tutkivia
teorioita sekä kontingenssiteorioita. Piirreteoriat keskittyvät tutkimaan,
millainen on hyvä johtaja. Teoriat ovat peräisin viime vuosisadan puolivälistä,
jolloin ajateltiin, että hyväksi johtajaksi synnytään. Tänä päivänä
synnynnäinen johtajuus kuulostaa hieman vieraalta ajattelumallilta, mutta
tuolloin johtajina toimivatkin lähinnä valkoiset, rikkaiden sukujen miehet,
joilla johtajuus periytyi isältä pojalle. Onneksemme aika on tehnyt tehtävänsä
ja nykykäsityksen mukaan synnynnäisten ominaisuuksien lisäksi hyvältä
johtajalta vaaditaan muitakin edellytyksiä ja näin ollen johtajaksi voi kuka
tahansa oppia ja siinä voi kehittyä. Johtamiskäyttäytymistä selittävät teoriat puolestaan
pohtivat, miten pitäisi johtaa. Erilaisten johtamistyylien puitteissa johtajan
huomio kiinnitetään joko tuotantoon, ihmisiin tai ei oikeastaan mihinkään
laissez faire -tyylisesti. Neljäs vaihtoehto on toki myös kultainen keskitie,
jossa huomiota kiinnitetään vähän sekä tuotantoon että ihmisiin. Luennon viimeisenä
johtamisteorioiden osa-alueena käsiteltiin kontingenssiteorioita, joissa keskitytään
siihen, miten johtajat tilanteittain valitsevat, miten tuota kyseistä
tilannetta ja siinä vaikuttavaa ihmisjoukkoa johdetaan. Kuten luennoitsijakin
luennolla mainitsi, niin tämä tilannejohtaminen tuntuu melko luontevalta
johtamisvaihtoehdolta, sillä tilanteet ja johdettavat ihmiset vaihtuvat ja näin
ollen johtajankin tulisi pystyä sopeutumaan ja vaihtamaan johtamistyyliään kunkin
tilanteen vaatimalla tavalla.
Valmentava
johtaminen, johtaja palvelijana ja johtaja motivoijana -johtamisnäkökulmat
edustavat uudempia johtamissuuntauksia. Luennolla esitettiin kysymys, onko johtaja
palvelija? Mikäli johtaja on palvelija, Bojen ja Denneheyn SERVANT-teorian
mukaan hän mm. palvelee ihmisiä, valtuuttaa, visioi, verkostoituu ja rakentaa
tiimejä (Glegg yms.2008, Managing& Organizations, s. 147). Roosevelt on
sanonut johtajuudesta, että ”paras johtaja on se, jolla on tarpeeksi järkeä
valita oikeat ihmiset haluamiinsa hommiin, ja tarpeeksi itsehillintää olemaan
häiritsemättä heidän työtään.” (lähde: http://www.hyvejohtajuus.fi/aforismit-mietelauseet/johtajuus-johtaminen-johtaja/)
Tämän pohjalta johtaminen voidaan todellakin nähdä työn tekemisen
mahdollistamisena ja johtaja tiimin rakentajana. Näin ollen johtaja olisi
työntekijöiden palvelija. Toisaalta, jos johtaja on johtamistyyliltään tehtäväsuuntautunut,
onko hän niinkään ihmisten palvelija vai keskittyykö hän johtamisessaan ja
teoissaan palvelemaan tehtävää. Ja mikäli hän palvelee tehtävää, voidaan kysyä,
onko hän SERVANT-teorian mukaisesti palvelija?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti