Tunti
alkoi organisaatiokulttuurin käsittelyllä. Organisaatiokulttuurilla
tarkoitetaan mm. yrityksen käyttäytymisnormeja, arvoja ja toimintatapoja. Esimerkiksi
tervehtiminen, puhuttelu, johtamistapa, kokouskäytännöt ja viestintä ovat osa organisaatiokulttuuria.
Kävimme läpi myös kulttuurinäkökulmaa, kuinka kulttuurista on näkyvissä vain
pieni jäävuoren huippu. Tällaisia näkyviä asioita ovat mm. säännöt, tavoitteet
ja työnjako. Suurin osa kulttuurista, kuten asenteet, arvot, tunteet ja vuorovaikutus
ovat kuitenkin jäävuoren vedenalaisen osan tavoin näkymättömissä.
Tunnilla
käytiin läpi myös muutaman esimerkkiyrityksen organisaatiokulttuuria. Oli
mielenkiintoista nähdä video Googlen ihmiskeskeisestä ja rennosta organisaatioilmapiiristä.
Googlen organisaatiokulttuuri ei perustu tiukoille säännöille ja valvonnalle,
vaan työntekijät voivat hoitaa työnsä miten parhaaksi näkevät. Toinen
esimerkkiyritys oli ohjelmistotalo Vincit, joka on luopunut kokonaan
esimiehistä. Hallinnollisia töitä on automatisoitu ja työntekijöille annettu enemmän
vastuuta. Mielestäni näiden yritysten organisaatiokulttuurit ovat
mielenkiintoisia ja varmasti tulevaisuudessa yhä useammat yritykset pyrkivät
luomaan erilaisia ja luovia johtamistapoja. Täytyy kuitenkin muistaa, että
kaikille aloille ei sovellu kovin vapaamuotoinen johtaminen. Esimerkiksi
terveydenhoitoalalla hierarkkinen johtaminen toimii paremmin ja tarvitaan
selkeää työnjakoa, jotta hommat toimivat.
Mielenkiintoinen
huomio organisaatiokulttuurista oli se, miten julkisen hymyn taakse voi
kätkeytyä ongelmia. Tietyissä työpaikoissa on erityisen tärkeää, että ulospäin
näytetään, että kaikki on hyvin. Esimerkiksi monet asiakaspalvelutehtävät
vaativat työntekijältä pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä. Työnantajat
teroittavat työntekijöille, että ”asiakas on aina oikeassa” ja tämän mukaan on
yritettävä toimia, vaikka tietäisikin asiakkaan olevan väärässä.
Saimme
vieraaksemme luennolle K-market Neulamuikun kauppiaan Sirpa Karpin. Hän kertoi
mielenkiintoisesta työhistoriastaan ja sanoi toimineensa erilaisissa
organisaatiokulttuureissa. Karppi kertoi muutoksen olleen suuri, kun hän
90-luvun alussa vaihtoi pankin hillityn ilmapiirin Rautakeskon ronskiin ja
miesvaltaiseen työympäristöön. Karppi kertoi kauppiaana olemisen olevan
monipuolista työtä, jossa ei pääse tylsistymään. Hän esitteli K-ryhmän
tavoitteita ja periaatteita ja näytti muutaman videon, jotka elävöittivät
esitystä.
Loppuluennosta
käsittelimme vielä etiikkaa ja yrityksen yhteiskuntavastuuta. Hyvä kysymys
nousi ilmoille; onko etiikka ansaintakeino? Olemalla eettinen voi ansaita
rahaa, onko se sitten markkinointia vai etiikkaa, on varmasti tulkitsijasta
kiinni. Liiketoimintaetiikan paradoksi lieneekin se, että voiko organisaation
perimmäinen tarkoitus olla pyrkimys eettiseen toimintaan, koska tuotot ovat tärkeitä
yritykselle ja niitä hankitaan toisten kustannuksella. Mielestäni kuitenkin
kuluttajat ovat nykyaikana entistä kiinnostuneimpia tuotannon eettisyydestä ja
ovat valmiita jopa maksamaan hieman korkeampaa hintaa, jos tietävät yrityksen
toimivan eettisesti.
Luennon
lopuksi valitsimme neljästä eri väitteestä parhaiten omia ajatuksia kuvaavan:
1. 1 .Yrityksen tehtävä tuottaa vain voittoa
omistajilleen
2. 2. Lainsäädännön
noudattaminen riittää
3. 3. Eettisyyttä
voi hyödyntää liiketoiminnassa
4. 4. Eettinen johtaminen on koko toiminnan
perusta ja johtaa pitkällä aikavälillä menestykseen
Itse
valitsin neljännen väitteen, koska mielestäni eettinen toiminta on
kauaskantoista, vaikka yritystoiminnan alussa ei isoihin voittoihin yltäisikään.
Uskon myös kuluttajien tulevaisuudessa vaativan entistä avoimempaa ja
eettisempää toimintaa yrityksiltä. Toisenlainen näkökulma asioihin oli ensimmäisen
väitteen kannattajalla, joka oli sitä mieltä, että yritys on vain työkalu tai objekti,
irrallaan ihmisistä. Itse en allekirjoita väitettä, koska ei yritys ole olemassa
ilman ihmisiä. Huomioitavaa on kuitenkin se, että lainsäädännöstä osakeyhtiölaista löytyy maininta "Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin." Siinä mielessä väite 1 on relevantti ja hyvin suuri osa yrityksistä perustetaan edelleen voittoa tavoittelemaan ja sen seurauksena eripuolilla käydään jatkuvasti YT-neuvotteluja ja työntekijöitä irtisanotaan, koska voittoa ei ole tullut tarpeeksi.
Väittelyssä kyseenalaistettiin myös sitä, että riittääkö lainsäädännön noudattaminen. Jokaisella maalla on oma lainsäädäntönsä, joten minkä maan lainsäädännön mukaan sitten toimitaan. Tuli puhetta myös siitä, että lainsäädännöstä löytyy usein ”porsaanreikiä”, jotka mahdollistavat kyseenalaista toimintaa ja jotta lainsäädännön noudattaminen riittäisi, täytyisi sen olla hyvin kattava. Myös eettisyyden hyödyntäminen liiketoiminnassa ei ole kauhean kauaskantoista, koska jos yrittää hyötyä eettisyyden tuomista eduista, mutta ei todellisuudessa toimi eettisten periaatteiden mukaan, kuluttajat huomaavat sen ennemmin tai myöhemmin ja yrityksen maine voi kokea kolauksen.
Väittelyssä kyseenalaistettiin myös sitä, että riittääkö lainsäädännön noudattaminen. Jokaisella maalla on oma lainsäädäntönsä, joten minkä maan lainsäädännön mukaan sitten toimitaan. Tuli puhetta myös siitä, että lainsäädännöstä löytyy usein ”porsaanreikiä”, jotka mahdollistavat kyseenalaista toimintaa ja jotta lainsäädännön noudattaminen riittäisi, täytyisi sen olla hyvin kattava. Myös eettisyyden hyödyntäminen liiketoiminnassa ei ole kauhean kauaskantoista, koska jos yrittää hyötyä eettisyyden tuomista eduista, mutta ei todellisuudessa toimi eettisten periaatteiden mukaan, kuluttajat huomaavat sen ennemmin tai myöhemmin ja yrityksen maine voi kokea kolauksen.
Saimme
aikaiseksi mielenkiintoisen väittelyn ja ilmoille tuli monenlaisia näkökulmia.
Neljännen väitteen kannattajat olivat kuitenkin niin vakuuttavia ja
perustelivat hyvin kantansa, että olen yhä edelleen sitä mieltä, että eettinen
johtaminen on koko toiminnan perusta ja johtaa pitkällä aikavälillä
menestykseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti