Luento
organisaatiosuunnittelusta, kilpailukyvystä ja globalisaatiosta alkoi
organisaatiosuunnittelu-käsitteellä. Sitä verrattiin shakki-peliin, jossa
shakki on itse organisaatio ja nappulat henkilöstöä. Shakki ei kyllä sovi
vertaukseksi kaikkiin organisaatioihin, sillä kaikissa organisaatioissa ei ole
samanlaisia hierarkiatasoja kuin shakissa eikä tietyt liikkeet ole niin
kontrolloituja. Shakista puuttuu myös epävarmuus, globalisaatio ja kehittyminen
yms. Shakki sopii parhaiten rakenteeltaan mekaanisen byrokratian organisaatioon.
Pääidean shakissa voi kuitenkin verrata organisaatiosuunnitteluun, sillä
organisaatiossa on henkilöstöä ja pitää olla jokin suunnitelma, miten strategiaa
toteutetaan.
Luennoilla
käytiin myös hyvä kertaus kontingenssiteoriasta. Suurin osa asioista oli jo
valmiiksi tuttuja ja itsestään selviä pääsykoekirjasta, joten keskittyminen
välillä herpaantui. Kertaus ei kuitenkaan ollut pahitteeksi. Teorian mukaan
organisaation rakenne riippuu tilanteesta eli ympäristöstä, teknologiasta ja
organisaation koosta. Luennoilla
näytettiin taulukko, johon oli laitettu erilaisia ympäristöjä ja niihin sopivat
organisaatiorakenteet. Näistä oli laitettu myös jokaiseen kohtaan esimerkki.
Esimerkit ovat aina hyvin selventäviä ja mieleen jäi erityisesti esimerkki
terroristijärjestöstä, mikä oli aika ääripääesimerkki. Se oli esimerkki muuttuvan
teknologian ympäristöstä, johon sopii joustava organisaatio. Myös mekaanista ja
orgaanista organisaatiota selvennettiin hieman kertaukseksi.
Hieman
uutta asiaa olivat uudet organisaatiomuodot, joita ovat esimerkiksi call
centerit. Tämä oli mielenkiintoinen, koska pystyin sijoittamaan call centerin
omaan kokemukseen. En itse ole työskennellyt call centerissä, mutta olen nähnyt
call centerin työskentelyä päivittäin omassa työssäni. Siinä on hyvin tarkat
säännöt, miten kussakin tilanteessa toimitaan ja sen johtaminen on omanlainen
työ.
Ennen
vierailijan tulemista pohdimme vielä verkostojen merkitystä. Oli yllättävää
huomata, kuinka ison verkoston itsekin jo omistaa. Esimerkiksi kaikki opiskelukaverit, perhe, lähipiiri ja työpaikalla tavatut ihmiset kuuluvat omaan verkostoon.
Tämän
luentokerran vierailija oli Junttanin markkinointipäällikkö, Päivi Eskelinen.
Hän kertoi yrityksen kansainvälisyydestä ja kuinka kansainvälisyys näkyy hänen
omassa työssään. Esimerkiksi yrityksen nettisivut liittyvät hyvin läheisesti
yrityksen kansainvälisyyteen niiden monikielisyyden vuoksi. Nettisivuja voidaan
pitää myös yrityksen käyntikorttina, sillä sieltä asiakkaat yleensä tutustuvat
ensimmäisenä yritykseen. Tämän olen itsekin huomannut sekä asiakkaan
näkökulmasta että työssäni, kun olin mukana projektissa, jossa uudistettiin yrityksen
nettisivuja.
Päivi
heitti kuulijoille kysymyksen, että mitä eroa on sillä, että yritys on
kansainvälinen tai globaali. Tämä oli mielenkiintoinen pohdinnanaihe, vaikka
itse en siihen hyvää vastausta löytänytkään. Myös Junttanilla oli pohdittu tätä
aihetta ja päädytty siihen, että Junttan on kansainvälinen, mutta ei vielä
globaali. Tämä oli yllättävää, sillä Eskelinen sanoi, että 95% Junttanin kaupasta on ulkomaan kauppaa eli mitä vielä tämän lisäksi vaadittaisi, jotta yritys olisi globaali. Eskelinen kertoi, että Junttanilla on yritetty, että yrityksessä ei
olisi selkeitä hierarkioita. Hänen esitys oli hieman yritystä mainostava, mutta
kuitenkin mielenkiintoinen, koska siinä oli laajaa esittely yrityksen
toiminnasta. Vertasin Eskelisen kertomia asioita yritykseen, jossa itse olen
työskennellyt. Molemmat ovat kansainvälisiä ja melko nuoria rakennusalan yrityksiä,
mutta ovat kansainvälistyneet eri tavalla. Myös samanlaisia eri osastoja löytyi
molemmista yrityksistä ja molemmissa panostetaan erityisesti tuotekehitykseen.
Tämän Eskelinen mainitsi olevan heidän kilpailuetu.
Eskelisen
oma kansainvälinen historia oli myös mielenkiintoinen. Hän oli työskennellyt
monenlaisissa tehtävissä, kuten Nokia Siemens Networkilla valmentajana. Hän oli
myös asunut pitkän aikaa Australiassa sekä Intiassa. Itse ulkomailla asuneena
voin kuvitella sen antavan suuren edun työntekijänä kansainvälisessä työssä.
Eskelisen esitys herätti mielenkiinnon kansainvälisyyttä kohtaan ja avasi,
kuinka tärkeää kielitaito oikeasti on.
Loppuluennolla
vierailijan lähdettyä kävimme nopeasti läpi globalisaatiota. Näimme väitteen ”Globalization
is wonderful for managers, owners and investors, but hell on workers and nature”.
Tämä voi olla osin totta, sillä globalisaation myötä tuotantoa siirretään
halvemman tuotannon maihin, joissa ei työntekijöiden hyvinvointiin kiinnitetä
niin paljon huomiota. Tästä voisi olla esimerkkinä H&M:n tehtaat
Bangladeshissä, mikä on ollut kohun aiheena. Luonto voi kärsiä globalisaatiosta
esimerkiksi sademetsien hakkuusta ja maaperän liikakäytöstä. Toisaalta
globalisaatio on tuonut myös hyvää luonnolle, sillä tuotanto voidaan pitää
siellä, missä se luonnollisimmin toimii eikä tarvitse rasittaa maaperää jossa
se ei luonnollisesti toimi, esimerkiksi kahvin tuotanto.
Globalisaatiosta
kävimme läpi erilaisia globalisaation piirteitä, syitä yritysten
globalisoitumiseen, erilaisia globalisoitumisen muotoja, globalisoitumisen
vaikutuksia ja globalisoitsijoita. Nämäkin olivat melko tuttuja asioita
pääsykoekirjasta. Globalisoija oli kuitenkin uusi käsite. Se tarkoittaa
tekijää, joka saa globalisoitumista aikaiseksi, esimerkkinä Google.
Luennoilla
käytiin paljon asioita läpi, joten vauhti oli aika tiukka, mutta onneksi osa
aiheista oli tuttuja. Tällä kerralla oppi, kuinka isossa roolissa globalisaatio
on nykypäivän organisaatioissa ja miten se vaikuttaa kaikkien jokapäiväiseen
elämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti