Keskiviikon 2.11 luento oli videoluento Joensuun
kampukselta. Aiheena oli tietojohtaminen, osaaminen ja luottamus
organisaatiossa. Luento oli jaettu kolmeen osaan esitysten mukaan. Ensin
Mirjami Ikonen kertoi tietojohtamisesta yleisesti ja kävi läpi keskeisimmät
käsiteet. Tämän jälkeen Päivi Kosonen kertoi väitöskirjansa tutkimusten
pohjalta asiantuntijoiden johtamisesta. Lopuksi Kirsti Malkamäki kertoi
johtamisjärjestelmän merkityksestä keskittyen erityisesti luottamukseen.
Videoluentoa oli melko hankala seurata ja aiheeseen
keskittyminen tuotti haasteita. Tähän syynä oli esimerkiksi se, että
luennoitsija ei ollut läsnä samassa tilassa eikä voinut ottaa videon kautta
kuulijoita niin hyvin huomioon. Toinen syy voi olla se, että luennoitsija ei
ollut tuttu, johon kurssin aikana oli jo kerennyt tottumaan. Yksi syy on
tietysti myös se, että tämän luentokerran aihe ei tuntunut itsestä niin
mielenkiintoiselta kuin ehkä muiden tämän kurssin luentokertojen aiheet.
Luennon aluksi Mirjami Ikonen käsitteli ydinsanaa,
knowledge. Tietojohtaminen on englanniksi knowledge management, mutta sana
knowledge ei ole yksiselitteinen suomen kielessä. Se voi tarkoittaa tietoa,
tietämystä tai osaamista. Eri asiayhteydessä sen merkitys vaihdella. Tästä
Ikonen näytti esimerkkejä sitaattien muodossa. Yksi sitaattiesimerkki oli
kuuluisa lausahdus ”Knowledge is power” –
”Tieto on valtaa.”
Tunnin aiheeseen virittäydyttiin pariporinan muodossa, jossa
tuli pohtia kysymyksien pohjalta oppimista organisaatiossa. Pohdintojen
lopputuloksena todettiin, että organisaatio voi oppia esimerkiksi uusia
käyttäytymistapoja, ja jos jokainen työntekijä on valmis oppimaan uuttaa,
muutos on mahdollista.
Tämän jälkeen Ikonen siirtyi käsittelemään tietämyksen
lajeja ja keskeisiä käsitteitä. Tietämykseen lajit jakautuvat kahteen osaan,
hiljaiseen tietoon (Tacit knowledge) ja eksplisiittiseen tietoon. Hiljainen
tieto on kirjaimellisesti tietoa, jota on vaikea pukea sanoiksi, kuten pyörällä
ajaminen. Eksplisiittinen tieto on sen sijaan tietoa, josta pystyy puhumaan ja
jonka pystyy laittamaan tallennettuun muotoon. Sen jälkeen Ikonen käsitteli
myös, mitä on tietämyksen johtaminen (knowledge management) ja organisaation
oppiminen (organizatinal learning). Omasta mielestäni tämän kaltaisten
keskeisten käsitteiden sisäistäminen on tärkeää koko aihekokonaisuuden
oppimisen kannalta, joten käsitteiden läpi käyminen oli mielestä hyvä asia.
Ikosen esityksen loppua lähestyttäessä käytiin läpi
tietämyksen lähteitä, joita olivat tekemällä oppiminen, tarinoiden kuunteleminen
ja yleiset selonteot. Tämä oli mielenkiintoinen kohta, sillä tietämyksen
lähteet pätevät lähes missä tahansa oppimisessa. Esimerkiksi tarinoiden
kuuntelemisen kohdalla Ikonen nosti esille, että tarinan ei tarvitse olla tosi,
jotta se olisi opettavainen, sillä tarinat auttavat ymmärtämään vaikeita
asioita. Esimerkiksi elokuvienkin kautta voi tapahtua oppimista. Tämän lisäksi
Ikonen esitteli organisaation oppimisen edistämisen muotoja, kuten huumori,
improvisaatio ja pienet voitot. Myös oppimattomuutta tai poisoppimista korostettiin,
sillä se voi olla vaikeaa, mutta tärkeää organisaation oppimisen kannalta.
Ikosen esityksen jälkeen Päivi Kosonen ja Kirsti Malkamäki
pitivät omat esityksensä. Päivi Kososen esityksessä ei ollut power point-
esitystä ollenkaan ja hän käsitteli asiantuntijoiden johtamista lähinnä
kyselemällä kuulijoilta ja kertomalla omista havainnoistaan tutkiessaan
korkeakoulujen johtajia. Hänen esityksestään jäi mieleen, että joskus
organisaation jäsenet luottavat johtajaan.
Joissain tapauksissa he eivät kuitenkaan luota johtajaan, mutta
luottavat organisaatioon ja sitä kautta syntyy luottamus organisaation
johtajaan. Kirsti Malkamäki jatkoi Kososen jälkeen myös luottamus-aiheesta.
Luento oli mielestäni liian hitaasti etenevä, joten mielenkiinto
ei pysynyt koko ajan mukana. Vaikka pohtiminen on tärkeää oppimisen kannalta,
mielestäni tällä luennolla tuli liian paljon pohdiskelu hetkiä eikä
suoranaisesti uutta tietoa. Toisistaan poikkeavat luennot ovat kuitenkin hyvä
asia, sillä se tuo vaihtelua ja mielenkiintoa oppimiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti